5 yrttivinkkiä arjen tarpeisiin

Yrteistä löytyy monenlaista apua arjen pikku pulmiin. Kokeile näitä konsteja!

 

1. pihatähtimöstä Nopeaa apua kutinaan

Kokeile itikan pistoihin ja muihin pikku kutinoihin pihatähtimöä eli vesiheinää. Sehän on juuri se kasvi, joka rönsyää kasvimailla ja kasvihuoneissa ihan ilman mitään kasvatustoimenpiteitä.

Puristele pihatähtimöä niin, että kasvin lehdet rikkoontuvat ja nestettä pirskahtelee ulos kasvista. Hiero nestettä kutisevaan kohtaan.

Muita vastaavalla tavalla vaikuttavia yrttejä: piharatamon lehdet

2. Apua ilmavaivoihin persiljasta

Persiljan kasvattaminen ei ole hätäisen viljelijän puuhaa. Siementen itäminen kestää kauan. Eräs hauska tarina antaa tälle selityksen: itse Isohiisi kiinnostui persiljasta ja yritti saada sen kasvamaan alaspäin kohti maan keskipistettä. Yhdeksän kertaa se veti oraan alas ja antoi periksi vasta kymmenennellä kerralla.

Persilja on mainio yrtti ja sitä kannattaa kasvattaa sen hitaudesta huolimatta. Persilja edistää ruoansulatusta ja vähentää ilmavaivoja. Lisää persiljaa vaikkapa salaattiin mausteeksi tai keittele aterian päätteeksi ruoansulatusta edistävä yrttitee, johon lisäät persiljaa tai muuta ruoansulatusta edistävää yrttiä.

Jos ruoansulatusongelmat jatkuvat pidempään tai ilmavaivoja on usein ja runsaasti, kannattaa niiden syyt selvittää ja tehdä tarpeellisia muutoksia ruokavalioon tai käydä keskustelemassa asiasta lääkärin kanssa.

Muita vastaavalla tavalla vaikuttavia yrttejä: minttu, sitruunamelissa, mäkimeirami, salvia, tilli, korianteri, anis ja fenkoli. Myös monien edellä mainittujen yrtien siemenet auttaa myös ruoansulatukseen ja ilmavaivoihin. Kokeile aniksen, fenkolin, korianterin, juustokuminan, tillin, sellerin, liperin tai porkkanan siementen pureskelua aterian päätteeksi.

 

3. rentouttava kylpy Mesiangervon kukista

Vielä on mahdollista kerätä mesiangervon valkoisena kuohuvaa kukintoa!

Tee siitä itsellesi rentouttava, turvotusta poistava ja jännitystiloja lievittävä kylpy – joko koko keholle tai jaloillesi. Vaikutus on tehokkaampi koko kylvyssä, mutta koska kovinkaan monella suomalaisella ei ole kylpyammetta, jalkakylpy on hyvä vaihtoehto. Jalkojen kautta vaikuttavat aineet leviävät koko kehoon.

Mesiangervo on rohtomainen yrtti. Sen kohtuullinen käyttö kylvyissä ja teessä on turvallista. Ota kuitenkin huomioon, että mesiangervolla saattaa olla väsyttävä vaikutus, joten kokeile kylpyä ensimmäistä kertaa silloin kun sinun ei tarvitse kiiruhtaa kylvyn jälkeen mihinkään.

Mesiangervoa ei kannata käyttää, jos kärsii munuaisvaivoista, on raskaana tai imettää. Mesiangervoa ei kannata antaa myöskään lapsille, koska se voi aiheuttaa Reyen syndrooman. Astmaatikkojen kannattaa olla varovaisia, koska mesiangervo voi supistaa keuhkoputkia. Myöskään salisylaatti- ja aspiriiniallergikot eivät voi käyttää mesiangervoa.

Muita vastaavalla tavalla kylvyissä rentouttavia ja puhdistavia yrttejä: siankärsämö, kuusen tai männyn havut

4. sitruunamelissasta lempeää apua nukahtamiseen ja jännittämiseen

Sitruunamelissa tarjoaa lempeää apua rauhoittumiseen ja unen saantiin. Keitä sitruunamelissasta tee tai sujauta sitruunamelissapussi tyynyn alle tai sen viereen, kun haluat saada unesta kiinni tai kun koet olosi hermostuneeksi ja jännittyneeksi.

Sitruunamelissakylpy

Jos voit nauttia koko kehon kylvyistä, kiehauta pari litraa vettä ja kaada sitä yrttien päälle seuraavalla tavalla:

  • kuivatuille yrteille kolme kertaa yrttiaineksen verran kiehuvaa vettä.
  • tuoreelle yrtille peitä yrttiaines kiehuvalla vedellä.

Anna hautua 15-30 minuuttia, siivilöi ja kaada hauduke kylpyveteen. Nauti!

Sitruunamelissa sopii hyvin myös lapsille, eikä sillä tiedetä olevan haittavaikutuksia.

Muita vastaavalla tavalla nukahtamista auttavia ja rauhoittavia lempeitä yrttejä: kissanminttu, kauranverso

5. Salviaa ruoansulatusta edistämään

Salvia auttaa rasvaisen ruoan sulatuksessa ja parantaa ruokahalua. Jos saat helposti epämukavan olon rasvaisesta ruoasta, nauti etukäteen – noin puolituntia ennen ruokailua – kupillinen salviateetä. Sitruunamehu salviateen joukossa taittaa yrtin karvasta makua.

Rasvaisia ruokia voit myös maustaa salvialla, se vie rasvaista makua pois ruoasta.

HUOM! Salviateetä ei saa käyttää raskaana ollessa. Imetyksen aikana kannattaa välttää salviaa, koska se vaikutaa maidontuotantoon. Epilepsiasta kärsivän on hyvä käyttää vain pieniä määriä salviaa sen tujonipitoisuuden vuoksi.

Muita ruoansulatusta auttavia yrttejä: katso kohdasta 2.

Yrttiteen valmistus

Käytä isoon mukilliseen juomaa tuoretta yrttiä n. 1-2 rkl tai kuivattua yrttiä n. 1-2 tl. Mitä vahvempaa yrtti on, sitä vähemmällä määrällä kannattaa aloittaa.

  1. Kiehauta vesi ja kaada yrttien päälle.
  2. Hauduta noin 10 minuuttia.
  3. Siivilöi tarvittaessa yrtit pois juomasta.
  4. Lisää lopuksi halutessasi hunajaa.

 

Kohtuus yrttien käytössä ja käyttösuositusten noudattaminen

Yrttien käytössä kannattaa aina muistaa kohtuus, vaikka olisitkin perusterve aikuinen ja kyseessä olisi mieto yrtti. Pari mukia yrttijuomaa päivässä on kohtuukäyttöä, mutta jos yrtti on itselle uusi, kannattaa kokeilla aina ensin pienellä määrällä ja kuulostella vaikutuksia itseen. Lisäksi yrttien käyttösuosituksia kannataa aina noudattaa.

Jos sinulla on voimakas lääkekuuri menossa, käänny lääkärin puoleen ja kysy, voitko käyttää yrttiä.

 

Lähteet:

Virpi Raipala-Cormier: Luontoäidin kotiapteekki

Henriette Kress: Käytännön lääkekasvit 1 ja 2.

 

 

Seuraa somessa:
RSS
Tilaa sähköposti
Facebook
Google+
http://www.vihreailo.fi/2017/08/04/10-villiyrttivinkkia-arjen-tarpeisiin/
Instagram

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *